Fałszywy syn, prawdziwy oszust
Jak ważna jest czujność i ograniczone zaufanie do osób, których nie znamy lub nie widzimy podczas rozmowy, przekonała się 68-letnia mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego. W miniony wtorek tj. 11 lutego br. otrzymała ona wiadomość za pomocą popularnego komunikator internetowego od oszusta, który sugerował, że jest jej synem. Nadawca tłumaczył zmianę numeru telefonu awarią poprzedniego urządzenia. W czasie korespondencji poprosił on 68-latkę o wykonanie przelewu na wskazany przez niego numer rachunku bankowego. Niczego nie świadoma kobieta przelała na konto oszusta pieniądze w kwocie blisko 3 000 złotych. Następnie fałszywy członek rodziny poprosił seniorkę o wykonanie kolejnych przelewów tłumacząc, że pieniądze te są mu potrzebne za zakup kryptowalut. Kiedy kobieta przeczyła jedną z ostatnich wiadomości zorientowała się, że ma prawdopodobnie do czynienia z oszustami. Wtedy też skontaktowała się z prawdziwym synem i zrozumiała, że padła ofiarą cyberprzestępców. Łącznie straciła ona pieniądze w kwocie ponad 28 600 złotych.
Ostrzegamy! Oszuści wykorzystują nowe technologie i coraz prężniej działają w Internecie. Kontakt ze swoimi ofiarami (osobami w różnym wieku) nawiązują m.in. za pomocą wiadomości SMS lub popularnych komunikatorów. Podszywając się pod dzieci swoich rozmówców, informują o zmianie numeru z uwagi na problemy z telefonem. Gdy ofiara na początkowym etapie uwierzy w słowa złodzieja, wtedy oszust przechodzi do właściwej akcji i prosi o pilne przelanie pieniędzy.
Najważniejsze, by w takiej sytuacji nie działać pochopnie, pod wpływem emocji! Najlepiej od razu zadzwonić do dziecka – na prawdziwy, znany nam numer i zweryfikować przekazane nam w wiadomościach informacje.
Opr. EW
Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski