Oszustwo metodą na BLIK
Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Wczoraj do ostrowieckiej komendy zgłosił się 33-latek. Mieszkaniec gminy Kunów poinformował stróżów prawa, że padł ofiarą przestępstwa. Z jego relacji wynikało, że ktoś włamał mu się konto społecznościowe, a następnie za pośrednictwem popularnego komunikatora społecznościowego rozsyłał do jego znajomych wiadomość z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Niestety matka zgłaszającego dała wiarę oszustom i przekazała kod BLIK na łączną kwotę 1800 złotych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Co radzimy? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu.
Opr. EW
Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim