Oszustwo podczas sprzedaży wanny
Aplikacje do sprzedaży i kupna towarów ułatwiają nam możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, niemniej podczas kontaktów z nieznajomymi kontrahentami należy zachować szczególną ostrożność. Oszuści często udają klientów i przenoszą rozmowy w sprawie zakupu z aplikacji sprzedażowej na popularne komunikatory społecznościowe. Następnie cyberprzestępcy pod pretekstem przesyłki towaru lub przelewu pieniędzy przesyłają linki, dzięki którym otrzymują dostęp do naszych rachunków bankowych.
W minioną środę do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 47-letnia mieszkanka gminy Bodzechów. Kobieta poinformowała mundurowych, że padła ofiarą oszustów. Z relacji zgłaszającej wynikało, że dzień wcześniej na popularnej platformie internetowej wystawiła do sprzedaży wannę z hydromasażem. Po jakimś czasie otrzymała wiadomość, od osoby podającej się za „ Anielę Urban”, rzekomo zainteresowaną zakupem wystawionej przez nią rzeczy. Po uzgodnieniu warunków sprzedaży, zawiadamiająca otrzymała wiadomość e-mail zawierającą link do firmy kurierskiej. Niczego nie świadoma 47-latka kobieta kliknęła w link i działając w przekonaniu, że podaje dane niezbędne do otrzymania płatności, wpisała tam numer karty bankomatowej, kod CVV, PESEL oraz numeru telefonu komórkowego. W wyniku czego straciła ponad 18 000 złotych.
Jak uniknąć oszustwa?
- Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
- Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
- Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
- Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
- Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
- Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zawierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.
Co robić, gdy zostaniesz oszukany?
- Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
- Poinformuj Policję.
Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.
Opr.EW
Źródło: KPP Ostrowiec Świętokrzyski